tag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post7165650425636019248..comments2013-05-27T07:59:03.948-07:00Comments on ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ: Σκέψεις και λέξεις άμετρες , σκόρπιες σε λίγο μέτροΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttp://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comBlogger47125tag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-82611376657905355342009-05-30T03:57:25.531-07:002009-05-30T03:57:25.531-07:00Που θα κρατά τον όρκο δεν θα βρίσκει
Χάρη καμμιά, ...Που θα κρατά τον όρκο δεν θα βρίσκει<br />Χάρη καμμιά, μηδ` ο αγαθός ή ο δίκιος, -<br />Μόνο ο κακός κι ο άδικος θα τιμούνται.<br />Στην δύναμην αντρός χυδαίου το δίκιο<br />Θα βρίσκεται και μήτε που θα υπάρχει,<br />Στη γην αυτή, η ντροπή. Και θα συντρίβει<br />Το γενναίον ο δειλός δολοπλοκώντας,<br />Και για τα ψέμματά του, όρκους θα παίρνει. <br /><br />Ησίοδος, Έργα και Ημέρες, μεταφρ. Άρης Δικταίος<br />7ος αι. π.Χ.Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-74354024498110734322009-05-10T12:30:00.000-07:002009-05-10T12:30:00.000-07:00Όταν κάποιοι είπαν στον Διογένη : "είσαι γέρος από...Όταν κάποιοι είπαν στον Διογένη : "είσαι γέρος από δω` και πέρα πρέπει να χαλαρώσεις την προσπάθειά σου " <br />αυτός απάντησε : <br />"Μα γιατί; αν έτρεχα σε αγώνες θα χαλάρωνα την προσπαθεια λίγο πριν τον τερματισμό;" <br /><br />Διογένης Λαέρτιος , Φιλοσόφων βίος και δογμάτων συναγωγή VI 34 <br /><br /><br />Σημ 1. Η Ιστορία διασώζει ως αναμφισβήτητο γεγονός την συνέπεια του Διογένη ανάμεσα στη διδασκαλία του και τον τρόπο που ζούσε. <br />Δεν χαρίζονταν σε κανένα, ούτε στον εαυτό του, ούτε καν στο δάσκαλό του Αντίσθενη τον οποίο χλεύαζε ως "σάλπιγγα" γιατί έλεγε πράγματα ηχηρά που δεν εφάρμοζε πάντα. Ο Αντισθένης με την σειρά του τον αποκαλούσε "σφήγκα" γιατί ενώ έκανε ασήμαντο θόρυβο, το "τσίμπημά" του προκαλούσε μεγάλο πόνο. Αυτό ήταν και το πρώτο παρατσούκλι του Διογένη. Το "Κύων" ο Διογένης το πήρε αργότερα. <br /><br />Σημ. <br />Και μιά που ο λόγος γιά τον Αντισθένη σκόπιμο είναι να παρατεθεί η σειρά διαδοχής. <br />Ο Αντισθένης ήταν μαθητής του Σωκράτη. <br />Ο Διογένης [απ` την Σινώπη του Πόντου) ήταν μαθητής του Αντισθένη. <br />Ο Κράτης ήταν μαθητής του Διογένη. <br />Και ο Ζήνων (με τον οποίο ξεκινά νέα σχολή - η Στωική) ήταν μαθητής του Κράτη.Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-44140918018839026402009-05-08T22:39:00.000-07:002009-05-08T22:39:00.000-07:00Οι τελευταίοι
Θάμαστε εκείνοι που θα χορεύουν το...Οι τελευταίοι <br /><br />Θάμαστε εκείνοι που θα χορεύουν τον Πυρρίχιο <br />γύρω απ` τα τελευταία αγάλματα <br /><br />Και καθώς οι πατούσες μας θα λειώνουν <br />το ατσάλι της ψυχής μας θα χύνεται <br />θα χαλυβδώνει το πανάρχαιο καλούπι <br />και θα σώζει την ψυχή μας <br />στον αιώνα τον άπαντα... <br /><br /><br />Θεόδωρος Φιλιππίδης, Ανθολογία ανέκδοτης ποίησης- Σύγχρονοι Θράκες ποιητές, εκδ . Σπανίδης, Ξάνθη, 2007Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-31742542774783156122009-05-07T07:43:00.000-07:002009-05-07T07:43:00.000-07:006
Στο πουλί
σημαδεύουν το φτερό.
Στον άνθρωπο ...6 <br /><br />Στο πουλί <br />σημαδεύουν το φτερό. <br />Στον άνθρωπο <br />τον ενθουσιασμό. <br /><br /><br />Γιάννης Βουλτσίδης , Ανθολογία ανέκδοτης ποίησης- Σύγχρονοι Θράκες ποιητές.Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-31316505338085077202009-05-06T10:34:00.000-07:002009-05-06T10:34:00.000-07:00Η επιθυμία σου μένει ανεκπλήρωτη, η δική μου εκπλη...Η επιθυμία σου μένει ανεκπλήρωτη, η δική μου εκπληρώνεται. Αυτό συμβαίνει και στα παιδιά όταν βάζουν το χέρι σε ένα αγγείο με στενό λαιμό για να βγάλουν ξερά σύκα και καρύδια. Αν γεμίσουν το χέρι δεν μπορούν να το τραβήξουν έξω και κλαίνε. <br />Άσε λίγα και θα βγει. Έτσι και εσύ, άσε την επιθυμία ΄ μην επιθυμείς πολλά και θα γίνουν. <br /><br />Αρριανού των Επικτήτου Διατριβών, Γ΄, θΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-43129218051091022742009-05-04T01:59:00.000-07:002009-05-04T01:59:00.000-07:00"Είναι δυνατόν να υπάρχει οργάνωση στο Χάος, ή ακό..."Είναι δυνατόν να υπάρχει οργάνωση στο Χάος, ή ακόμη το Χάος να αυτο-οργανώνεται" <br /><br />(από συζήτηση ανάμεσα στους καθηγητές Ναννόπουλο -Ζερεφό , σε εκπομπή της ΕΤ3)Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-40052633613831855722009-05-04T01:48:00.000-07:002009-05-04T01:48:00.000-07:00Το κενό και το τίποτε
Η διαφορά του τίποτε
α...Το κενό και το τίποτε <br /><br /><br /><br />Η διαφορά του τίποτε <br /><br />απ’ το κενό είναι μία, <br /><br />δύσκολο να τη φανταστεί <br /><br />ανθρώπου αδυναμία. <br /><br /><br /><br />Στο σύνορο του Σύμπαντος <br /><br />σαν ζεύγος συνυπάρχει, <br /><br />κι απ` έξω είναι το τίποτε <br /><br />παλιότερο και άρχει <br /><br />(…) <br />---------------------------------------------------------- <br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Το πιο δύσκολο πράμα να καταλάβεις είναι το Τίποτε. Διότι μόλις το σκεφθής , το Τίποτε γίνεται κιόλας κάτι. <br /><br /><br />Κωνσταντίνος Τσάτσος, "Η ζωή σε απόσταση", σελ. 34, , Εκδόσεις των Φίλων , Αθήνα, 1986 <br /> <br /><br /><br /><br />Κανείς εκτός απ` τον Θεό δεν μπορεί να κατανοήσει το μυστικό της Μεγάλης Αρχής. Κανείς δεν μπορεί να ξεπεράσει τον εαυτό του.<br /> <br />Ομάρ Καγιάμ<br />_________________Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-55306925191653412642009-05-02T02:59:00.000-07:002009-05-02T02:59:00.000-07:00Θρήνος α΄
Στο νερό των καναλιών που πριν χρόνια...Θρήνος α΄ <br /><br /><br />Στο νερό των καναλιών που πριν χρόνια ήταν γεμάτα από ρυμουλκούμενα πλοία <br />τώρα βλέπει κανείς μόνο καλάμια και θάμνους. <br />Και στους κάποτε πολύβουους δρόμους βλέπει κανείς μόνο χόρτα πικρά . <br />Στα κανάλια που ήταν κάποτε γεμάτα πλοία <br />δεν υπάρχει πλέον κανείς <br />από φόβο μην τον κατασπαράξουν αγρίμια <br />ή τον σκοτώσουν φίδια και σκορπιοί. <br />Στις πεδιάδες που ήταν γεμάτες ζωή <br />τώρα το μόνο που κινείται είναι τα καλάμια στον άνεμο. <br />Το γλυκό τρεχούμενο νερό της Ακκάδ <br />τώρα πιά είναι πικρό. <br />Αν πεις "θέλω να ζήσω εδώ " <br />δεν υπάρχει σπίτι να σε στεγάσει. <br />Αν πεις "θέλω να ξεκουραστώ στην Ακκάδ" <br />δεν θα `βρεις γωνιά να κοιμηθείς . <br /><br />Γράφτηκε στο τέλος της 3ης χιλιετίας π.Χ. όταν οι Ακκάδιοι νικήθηκαν από τους Γκούτους - τους "Δράκους των Βουνών" <br />Η Ακκάδ ήταν πόλη δίπλα στον ποταμό Τίγρη, στο έδαφος του σημερινού Ιράκ . <br /><br /><br />-----------------------------------------------<br /><br /><br />Θρήνος β΄ <br /><br /><br />Σαν ήμουν νέος έμαθα σπαθί <br />Μ` αυτό νικούσα τον Άδικο Πύργο * <br />Ψηλή ήταν η ψυχή μου σαν τ` ασταμάτητα σύννεφα <br />Κι η φήμη μου αντηχούσε περ` από τον κόσμο. <br />Έφερα το σπαθί μου στις έρημες αμμούδες, <br />Πότισα τ` άλογό μου στις Εννέα Ξέρες, <br />Πλάνταξαν οι σημαίες μου στον άνεμο <br />Κι άλλο τραγούδι απ` των ταμπούρλων μου δεν ακούγονταν. <br />Λύπη πολλή μου δώσαν οι πολέμοι, τα ταξίδια τους, <br />Νοιώθω φριχτός θυμός τα σπλάχνα μου να καίει, <br />Σαν σκέφτομαι πως έχασα άδικα τον καιρό μου <br />Με το μαράζι αυτό η καρδιά μου ξεριζώνεται. <br /><br />Γουάν Χι , Κινέζος στρατηγός , 210- 263 μ.Χ. <br />Μετάφραση Ρίτα Μπούμη Παπά <br /><br /><br />* Άδικος Πύργος = Το όνομα του αντίπαλου στρατηγού του Γουάν ΧιΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-15121353623629366632009-05-01T03:14:00.000-07:002009-05-01T03:14:00.000-07:00Η γνώση είναι εργαλείο, όχι σκοπός
Λ. Τολστόϊ, Η...Η γνώση είναι εργαλείο, όχι σκοπός <br /><br />Λ. Τολστόϊ, Ημερολόγιο Σοφίας, Ιούλιος 27Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-5260812009107980922009-04-30T09:20:00.000-07:002009-04-30T09:20:00.000-07:00Κάποτε μιά μητέρα πήγε τον γιό της στον Μαχάτμα Γκ...Κάποτε μιά μητέρα πήγε τον γιό της στον Μαχάτμα Γκάντι και τον παρακάλεσε να συστήσει στον μικρό να πάψει να τρώει γλυκά. <br />"Τρώει τεράστιες ποσότητες και φοβάμαι γιά την υγεία του", ψιθύρισε στεναχωρημένη. <br />Ο Γκάντι το σκέφτηκε γιά λίγο κι έπειτα της ζήτησε να τον επισκεφθεί και πάλι με το γιό της σε δυό βδομάδες. <br />Έτσι κι έγινε. <br />Δυό εβδομάδες αργότερα η γυναίκα ξαναπήγε με το γιό της να τον επισκεφθεί .Ο Γκάντι κοίταξε χαμογελαστός τον μικρό μέσα απ` τα στογγυλά γιαλιά του και του είπε: <br />"Σταμάτα να τρως πολλά γλυκά." <br />Η γυναίκα, ικανοποιημένη αλλά και απορημένη, τον ευχαρίστησε και έπειτα καθώς ετοιμάζοταν να φύγει τον ρώτησε : <br />"Μα καλά, γιατί δε του το είπες την πρώτη φορά που ήρθαμε;" <br />"Γιατί πριν δυό εβδομάδες έτρωγα κι εγώ γλυκά", απάντησε ο Γκάντι. <br /><br /><br />(Δεν γνωρίζω που πρέπει να αποδοθεί η πατρότητα της ιστορίας. Σ` εμένα έφτασε από κάποιον gantalf75 . Καλή του ώρα όπου και να`ναι)Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-46365427477183117322009-04-27T08:26:00.000-07:002009-04-27T08:26:00.000-07:00"Μα κι εγώ, είπε ο Χειρίσοφος, ξέρω πως εσείς οι Α..."Μα κι εγώ, είπε ο Χειρίσοφος, ξέρω πως εσείς οι Αθηναίοι είστε ικανοί να κλέβετε τα δημόσια χρήματα, παρόλο που ο κίνδυνος γιά τον κλέφτη είναι πολύ μεγάλος. Και την ικανότητα αυτή την έχουν προπάντων οι καλύτεροί σας, αν βέβαια θεωρείτε αυτούς άξιους να κυβερνούν." <br /><br />Ξενοφώντος , Κύρου Αναβάσις, βιβλ.Δ΄ , κεφ. 6 , στ.16 <br />μεταφρ. Γιώργου Δ. Ζευγώλη , ΟΕΔΒΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-47869917222771818582009-04-26T00:56:00.000-07:002009-04-26T00:56:00.000-07:00Δεν με ενδιαφέρει το εύρος του ποταμού αλλά η πορε...Δεν με ενδιαφέρει το εύρος του ποταμού αλλά η πορεία του μέσα στον χρόνο" <br /><br />Κ. Τσάτσος , Η ζωή σε απόσταση , εκδόσεις των ΦίλωνΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-54931775778714703502009-04-24T11:30:00.000-07:002009-04-24T11:30:00.000-07:00...
Και κανενός πατέρα από την Σπάρτη
και τάφου ...... <br />Και κανενός πατέρα από την Σπάρτη <br />και τάφου κανενός απ` την Αθήνα <br />τα κόκκαλα δεν πήγα να ξεθάψω <br />να τα χτίσω στην πόρτα του σπιτιού μου, <br />γιά να φαντάξω <br />... <br /><br />Κ.Παλαμάς,<br />Ηρωική τριλογία, Β΄Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-65853733456100852342009-04-24T11:03:00.000-07:002009-04-24T11:03:00.000-07:00Ο σοφός αναζητά την σοφία . Ο τρελός πιστεύει ότι ...Ο σοφός αναζητά την σοφία . Ο τρελός πιστεύει ότι την έχει βρεί. <br /><br />Περσικό γνωμικόΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-52134954523304833782009-04-23T09:54:00.000-07:002009-04-23T09:54:00.000-07:00Στο κελλί ,στο μοναστήρι και στη συναγωγή :
Κάποι...Στο κελλί ,στο μοναστήρι και στη συναγωγή : <br />Κάποιοι φοβούνται την κόλαση , άλλοι ονειρεύονται τον παράδεισο. <br />Αλλά κανένας που γνωρίζει στ`αλήθεια τα μυστικά του Θεού του <br />δεν έχει φυτέψει σπόρους σαν αυτούς μέσα στην καρδιά του. <br /><br />Ομάρ Καγιάμ ,11ος αιώνας , ΠερσίαΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-53619759997007719492009-03-19T17:21:00.000-07:002009-03-19T17:21:00.000-07:00Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.ΕΛΛΗΝ VS ΧΑΟΣhttps://www.blogger.com/profile/15073779126315683048noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-75897995900292039802009-02-08T09:54:00.000-08:002009-02-08T09:54:00.000-08:00Πως να χωρέσει ο έρωτας σε πάγκο ανατομείου πως να...Πως να χωρέσει ο έρωτας <BR/>σε πάγκο ανατομείου <BR/>πως να χωρέσει η ύπαρξη <BR/>σε γυάλα εργαστηρίουΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-84234362411014930802009-02-05T09:41:00.000-08:002009-02-05T09:41:00.000-08:00Θέλεις να με εμποδίσεις να θαυμάζω τη Φύση και να ...Θέλεις να με εμποδίσεις να θαυμάζω τη Φύση και να μου στερήσεις τα πάντα, περιορίζοντάς με σε ένα μέρος του εαυτού μου ; Να μη ζητώ την αρχή του Σύμπαντος; Τον Δημιουργό της Φύσης ; Εκείνον που ξεχώρισε τα στοιχεία που βρίσκονταν ανακατεμένα σε μια άμορφη και αδρανή μάζα ; Τον αρχιτέκτονα του κόσμου ; Πώς, το απροσμέτρητο μπήκε σε τάξη ; Ποιος συνάθροισε ότι ήταν διασκορπισμένο , διαχώρισε το συγκεχυμένο , διαμόρφωσε το άμορφο ; Από πού πηγάζει το τόσο δυνατό φως ; Από μια φωτιά ή από μια ύλη ακόμη πιο λαμπερή ; Δεν δικαιούμαι να θέτω αυτά τα ερωτήματα ; Να αγνοήσω την καταγωγή της ύπαρξής μου ; Αραγε μιά φορά μόνο θα δω τον κόσμο, ή θα γεννηθώ πολλές φορές ; Που θα πάω μετά τον θάνατό μου ; Ποιος τόπος περιμένει την ψυχή μου όταν αυτή ελευθερωθεί από την ανθρώπινη δουλεία ; Μου απαγορεύεις τις ουράνιες μονές για να ζω με σκυμμένο κεφάλι ; Είμαι πολύ μεγάλος και η μοίρα μου πολύ μεγάλη για να μείνω σκλάβος του σώματός μου , που στέκεται εμπόδιο στην ελευθερία μου. Το σώμα μου αυτό βάζω ανάχωμα στην Τύχη για να εμποδίσω την προέλασή της. Με αυτό προστατεύομαι από κάθε τραύμα. Αυτό είναι όλο κι όλο ό,τι μπορεί να προσβληθεί απ` αυτά που μου ανήκουν . Μέσα σε αυτή την ευπρόσβλητη κατοικία , ζει η ψυχή μου ελεύθερη. Ποτέ αυτό δεν θα με αναγκάσει να φοβηθώ, ούτε να υποκριθώ με τρόπο ανάξιο σε καλό άνθρωπο.Ποτέ δεν θα πω ψέματα για να τιμήσω αυτή την άθλια σάρκα. Όταν έρθει η ώρα να την αφήσω θα την αποχωριστώ. Αλλά απ` αυτή τη στιγμή, αν και ζούμε μαζί, ψυχή και σάρκα, δεν θα είμαστε ίσοι : η ψυχή μου θα έχει όλη την εξουσία. <BR/><BR/>Σενέκας , Επιστολή προς Λουκίλιο LXV (Υπότιτλος : Οι γνώμες του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, και των Στωικών περί του πρώτου Αιτίου )Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-89982403870313482502009-02-05T09:40:00.000-08:002009-02-05T09:40:00.000-08:00Γιά να κρίνουμε τι είναι λογικό και τι παράλογο , ...Γιά να κρίνουμε τι είναι λογικό και τι παράλογο , δεν υπολογίζουμε μόνο την αξία των πραγμάτων -που δεν εξαρτώνται από μας - αλλά και το δικό μας χαρακτήρα. <BR/>Γιά κάποιον είναι λογικό να κρατήσει σε άλλον το ουροδοχείο, μόνο με την σκέψη πως αν δεν το κάνει θα φάει ξύλο και θα στερηθεί την τροφή. Αντίθετα αν του το κρατήσει δεν θα πάθει τίποτε οδυνηρό ή κακό. <BR/>Άλλος όχι μόνο βρίσκει ανυπόφορο να κρατάει το ουροδοχείο σε άλλον , αλλά δεν ανέχεται καν να του το κρατάει κάποιος άλλος. <BR/>Αν με ρωτήσεις λοιπόν "να καρτήσω το ουροδοχείο;" θα σου απαντήσω πως είναι καλύτερο να έχεις φαγητό απ` το να μην έχεις και πως είναι χειρότερο το να σε δείρουν απ` το να μη σε δείρουν. Σκέψου λοιπόν τι σε συμφέρει και τράβα κράτα το. <BR/><BR/>"Μα θα ήταν αναξιοπρεπές γιά μένα" <BR/><BR/>"Αυτό εσύ θα το εκτιμήσεις. Όχι εγώ. Εσύ ξέρεις τον εαυτό σου, εσύ ξέρεις την αξία του εαυτού σου και πόσο πουλάς τον εαυτό σου. Οι άνθρωποι πουλιούνται σε διαφορετικές τιμές. <BR/>Γι αυτό , όταν ο Φλώρος αναρωτιόταν άν έπρεπε να πάει στις γιορτές του Νέρωνα και να πάρει μέρος σ`αυτές , ο Αγριππίνος του είπε "πήγαινε" ." <BR/><BR/>"Εσύ γιατί δεν πας ", τον ρώτησε ο Φλώρος. <BR/><BR/>"Εγώ ούτε καν σκέφτομαι τέτοιο ζήτημα", απάντησε εκείνος. <BR/><BR/><BR/><BR/>Αρριανού, των Επικτήτου Διατριβών, Α, β, 6-14.Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-36461182729115778042009-02-05T09:37:00.000-08:002009-02-05T09:37:00.000-08:00Το να αρκείται κάποιος σ` αυτά που έχει το θεωρώ π...Το να αρκείται κάποιος σ` αυτά που έχει το θεωρώ πολύ σπουδαίο : όχι γιά να περιοριζόμαστε σώνει και καλά στα λίγα, αλλά γιά να μας είναι αρκετά τα λίγα όταν μας λείπουν τα πολλά. <BR/><BR/>Επίκουρος, Κύριαι Δόξαι XV, XXI , Επιστολή προς Μενοικέα 130-1 <BR/><BR/>------------------------------------------------------ <BR/><BR/><BR/>Η σάρκα ζητά να μην πεινά , να μην διψά , να μην κρυώνει. Αν αυτά τα έχει κάποιος και ελπίζει ότι θα τα έχει και στο μέλλον , μπορεί να συναγωνιστεί σε ευτυχία τον ίδιο τον Δία. <BR/><BR/>Επίκουρου Προσφώνηση XXXIII <BR/><BR/><BR/>------------------------------------------------------- <BR/><BR/>Κάθε φιλία είναι από μόνη της αρετή, παρ` όλο που [μπορεί] να έχει τις ρίζες της στην ανάγκη γιά βοήθεια. <BR/><BR/>Επίκουρου Προσφώνηση ΧΧΙΙΙ <BR/><BR/>------------------------------------------------------- <BR/><BR/>Αυτό που χρειαζόμαστε δεν είναι τόσο η βοήθεια που μας δίνουν οι φίλοι μας όσο η πίστη σε αυτή. <BR/><BR/>Επίκουρου Προσφώνηση ΧΧΧΙΙΙΙ <BR/><BR/><BR/>---------------------------------------------------------- <BR/><BR/>Πραγματικά , γιά όνομα του Δία -όπως συνηθίζουν να λένε οι άνθρωποι - τι έχεις να φοβηθείς; Πιστεύεις ότι μπορεί οι θεοί να σου κάνουν κακό; Δεν τους ταπεινώνεις πιστεύοντας κάτι τέτοιο; <BR/><BR/>Επιστολή Επίκουρου προς άγνωστο παραλήπτηΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-68986368846178843392009-02-05T09:36:00.000-08:002009-02-05T09:36:00.000-08:00Επίκουρος 341 Σάμος -270 πΧ Αθήνα Η διοικούμενη απ...Επίκουρος <BR/>341 Σάμος -270 πΧ Αθήνα <BR/><BR/>Η διοικούμενη από αριστοκράτες Σάμος τάχθηκε στους περσικούς πολέμους με το πλευρό των Περσών (το αν θα μπορούσε να κάνει κι αλλιώς ξεφεύγει απ` το σκοπό της παρούσας αφήγησης). <BR/>Ως εκ τούτου μετά την λήξη των πολέμων η Αθήνα εξόρισε τους αριστοκράτες και έδωσε τις περιουσίες και τα κτήματά τους σε Αθηναίους "κληρούχους" που μετανάστευσαν στο νησί. Αυτοί η κληρούχοι διατηρούσαν γιά τους ίδιους και τα παιδιά τους την ιδιότητα του Αθηναίου πολίτη. <BR/><BR/>Από μιά τέτοια οικογένεια γεννήθηκε το 341 π.Χ. αι ο Επίκουρος. <BR/><BR/>Σε νεαρή ηλικία ταξίδεψε στην Αθηνα όπου -όπως είχε υποχρέωση- υπηρέτησε στη φρουρά της πόλης. Αργότερα (307 -306 πΧ) δημιούργησε την σχολή που έμελε να μένει γνωστή στην Ιστορία ως "Κήπος", διότι τα μαθήματα γίνονταν ουσιαστικά σε ένα κήπο που διατηρούσε ο Επίκουρος στην Αθήνα. Εκεί Δάσκαλος και μαθητές ζούσαν σε ένα κλίμα φιλίας και απομόνωσης από τον έξω κόσμο. Ανάμεσα στους μαθητές υπήρχαν άνθρωποι διάφορων κοινωνικών τάξεων , και των δύο φύλων -ακόμη και εταίρες. Με δεδομένη την "ηδονιστική" θεώρηση της ζωής από τον Επικουρο, αυτό οδήγησε σε παρεξηγήσεις από τους "έξω" . Κατηγορήθηκαν δηλαδή οι Επικούρειοι ως λάγνοι , κοιλιόδουλοι και γενικά άνθρωποι παραδομένοι στις απολαύσεις. Σε αυτό συνετέλεσαν οι συκοφαντίες κάποιου Τιμοκράτη που εκδιώχθηκε από τον Κήπο εξ` αιτίας ανάρμοστης συμπεριφοράς , αλλά και η απόφαση του Επίκουρου να αφήσει κάποτε που απουσίασε μιά φίλη και μαθητρία του εταίρα ως αντικαταστάτρια στην ηγεσία της σχολής. <BR/>Η φιλοσοφία του δέχθηκε άγριες επιθέσεις απ` τους σύγχρονους Στωικούς αλλά άντεξε γιά αιώνες, παρ` όλο που μετά τον θάνατό του ( 270 πΧ) του δεν υπήρξε Δάσκαλος του αναστήματός του γιά να αντιπαρατεθεί με τους διάστημους Στωικούς ηγέτες. <BR/>Ο Διογένης Λαέρτιος, στους "Βίους φιλοσόφων", αφιέρωσε ολόκληρο το δέκατο βιβλίο του στον Επίκουρο στο οποίο περιλαμβάνει τρεις αυτούσιες επιστολές του Επίκουρου και το σύνολο από τις "κύριες δόξες" του . <BR/>Ψάχνοντας σε εγκυκλοπαίδειες βρίσκει κανείς την προτομή του που εντυπωσιάζει. Πρόκειται γιά το πρόσωπο ενός αυστηρού ασκητή που καθόλου δεν ταιριάζει στον ιδρυτή μιά ηδονιστικής θεωρίας. Βέβαια το παράδοξο εξαφανίζεται αμέσως μόλις κάποιος έρθει σε επαφή με τις ιδέες του και διαβάσει σκέψεις όπως: <BR/><BR/>Τίποτε δεν είναι αρκετό γιά όποιον το αρκετό είναι λίγοΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-41533603152448192552009-02-05T09:28:00.001-08:002009-02-05T09:28:00.001-08:00Η ανάγκη είναι κακό, αλλά δεν υπάρχει καμμιά ανάγκ...Η ανάγκη είναι κακό, αλλά δεν υπάρχει καμμιά ανάγκη να ζει κανείς κάτω από ανάγκη <BR/><BR/>Επίκουρου προσφώνησις, IXΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-79791080185596306822009-02-05T09:28:00.000-08:002009-02-05T09:28:00.000-08:00Ο μέγιστος καρπός της αυτάρκειας είναι η ελευθερία...Ο μέγιστος καρπός της αυτάρκειας είναι η ελευθερία. <BR/><BR/>Επίκουρου προσφώνησις, LXXVIIΘεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-30566907086886264702009-02-05T09:27:00.000-08:002009-02-05T09:27:00.000-08:0020. Είπε θαρρώ ο Βεσπασιανός ότι το χρήμα δεν έχει...20. Είπε θαρρώ ο Βεσπασιανός ότι το χρήμα δεν έχει οσμή. Δεν συμφωνώ. Το μαζεμένο χρήμα συνήθως έχει για μένα μια δυσάρεστη οσμή. <BR/><BR/>Κ. Τσάτσος, (1ος Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας) <BR/>Η ζωή σε απόσταση - Έκτος κύκλος , Τα εις εαυτόν. <BR/>Εκδόσεις των Φίλων , 1986<BR/><BR/>------<BR/><BR/>Σημ. <BR/><BR/>Ο Βεσπασιανός ήταν Ρωμαίος αυτοκράτορας του 1ου μΧ . <BR/>Για να αυξήσει τα έσοδα του κράτους επινόησε τα δημόσια αποχωρητήρια , γνωστά στις μέρες μας και ως Βεσπασιανές. <BR/>Όταν ο γιός του Τίτος παρατήρησε ότι τα χρήματα από μια τέτοια πηγή θα ήταν βρωμερά, ο Βεσπασιανός του έδωσε ένα νόμισμα από τις εισπράξεις εκείνης της ημέρας για να το μυρίσει και να διαπιστώσει ότι δεν μύριζε καθόλου άσχημα.Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7855856629452711561.post-62674123094910817302009-02-05T09:23:00.000-08:002009-02-05T09:23:00.000-08:00"Ο γαλήνιος με τον εαυτό του δεν ενοχλεί και τον ά..."Ο γαλήνιος με τον εαυτό του δεν ενοχλεί και τον άλλον." <BR/><BR/>Επίκουρου προσφώνησις, LXXIX <BR/><BR/>Αυτή η θέση είναι- νομίζω- μιά από τις κύριες διαφορές του Επίκουρου με Στωικούς, οι οποίοι ως άνθρωποι της δράσης δεν θα δίσταζαν να «ενοχλήσουν» κάποιον προκειμένου να υπερασπιστούν το κατ` αυτούς σωστό /δίκαιο / «κατά φύσιν» . <BR/><BR/><BR/>…από την άλλη μεριά , το ότι ο «γαλήνιος» Στωικός δεν διστάζει να μπει σε μάχη ( μεταφορικά ή κυριολεκτικά , με αίματα και όλα τα σχετικά ) προκειμένου να υπερασπιστεί το σωστό/ δίκαιο / «κατά φύσιν» , ενώ ο «γαλήνιος» Επικούρειος δεν ενοχλεί κανέναν -ΛΑΘΕ ΒΙΩΣΑΣ, το δόγμα της Σχολής - γιατί πλην των φίλων του δεν πολυνοιάζεται γιά τους υπόλοιπους ανθρώπους, εξηγείται από τις ακόλουθες δύο Κύριες Δόξες : <BR/><BR/>34 <BR/>Δικαιοσύνη από μόνη της δεν υπάρχει ΄ υπάρχει μόνο κατά τόπους και σε συγκεκριμένους χρόνους στις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους ως συμφωνία να μη βλάπτονται μεταξύ τους. <BR/><BR/>35 <BR/>Η αδικία αυτή καθαυτή δεν είναι κακό ΄ γίνεται κακό από τον ελλοχεύοντα φόβο, μήπως αυτός που αδικεί δεν μπορέσει να ξεφύγει από τους διορισμένους γι αυτά τα πράγματα τιμωρούς.<BR/><BR/>Ιδέες που ίσως ξενίζουν κομματάκι, αλλά θα πρέπει να εξεταστούν με δεδομένο ότι ο Επίκουρος ήταν «Εμπειριστής» . Αντίθετα δηλ από Πλάτωνα , Σωκράτη, Στωικούς κλπ, θεωρούσε ότι ο άνθρωπος γεννιέται «άγραφος πίνακας», και συνεπώς έννοιες - «ιδέες» όπως η δικαιοσύνη δεν υπάρχουν από μόνες τους , δεν προϋπάρχουν στο νου του, αλλά εγγράφονται στην συνείδησή του καθώς μεγαλώνει, ως συμβάσεις. <BR/>Πρέπει νομίζω να σημειωθεί ότι την κλασική Εμπειριστική φιλοσοφία διατύπωσε ο Αριστοτέλης , ενώ, πολλούς αιώνες μετά ,την υπερασπίστηκαν αποτελεσματικότατα ο Εγγλέζος Λοκ (1632-1704), ο Σκωτσέζος Χιούμ (1711-1776) και ο Ιρλανδός Μπέρκλεϊ (1685-1753). <BR/>Το αξιοπερίεργο -έως εκπληκτικό- είναι πως ο Μπέρκλεϊ ήταν Επίσκοπος. <BR/>Εμπειριστής και ιερωμένος ; Ξενίζει όσο να`ναι , ε; <BR/><BR/>Εμ, γιαυτό έλεγε τον 3ο πΧ αι ο Στωικός Κλεάνθης : <BR/>«Τα των φιλοσόφων μπορεί να ακούγονται παράδοξα χωρίς ωστόσο να είναι παράλογα». <BR/><BR/>Και έσπευδε να τον επιβεβαιώσει τον 1ο μΧ αι ο Στωικός Επίκτητος : <BR/>«Οι φιλόσοφοι λένε παράδοξα πράγματα. Στις άλλες επιστήμες δεν υπάρχουν παράδοξα; Υπάρχει μεγαλύτερο παράδοξο απ` το να βάζεις νυστέρι στο μάτι κάποιου για να δει Αν έλεγαν κάτι τέτοιο σε κάποιον άσχετο με την ιατρική δεν θα θεωρούσε γελοίο αυτόν που το είπε; Τι το παράξενο λοιπόν αν και στη φιλοσοφία πολλές αλήθειες φαίνονται παράδοξες σε όσους δεν φιλοσοφούν; » <BR/><BR/>Αρριανού, των Επικτήτου Διατριβών, Α΄ /κε, 32, 33Θεόφιλος Ελευθεριάδηςhttps://www.blogger.com/profile/03682968384594493584noreply@blogger.com